Thursday, February 5, 2015

=i'm married=



2014. the best year for me ever. what more I can say about 2014. everything was just so perfect, dan semuanya berlaku dengan izin Allah. sesungguhnya qada’ & qadar Allah adalah yang terbaik untuk hambaNya. 

26th of Mei 2014 is the beginning of my love story. a guy proposed to me and he asked to marry me by the end of 2014. i was surprised and of course i was speechless. but deep down in my heart, i felt very thankful because finally the time has come and i will be getting married! 

he's the man that i know in the past two years, but honestly i don’t really know about him. his family, his work, his life…i know nothing about him. and as for him, he knows nothing about me too. nothing happened and no heart feelings in the past two years. 

i told my mom and my best friend about the unplanned marriage. my mom and my best friend told me that, kalau kami berdua memang telah ditakdirkan untuk berkahwin, Allah akan bukakan jalan dan Dia akan permudahkan segala-galanya. Ramadhan was just around the corner, and my mom and my best friend asked me to pray a lot. bulan Ramadhan adalah bulan yang paling baik untuk kita berdoa, mintalah apa sahaja daripada Allah, dan sekiranya kita ikhlas dan bersungguh-sungguh, doa kita akan dimakbulkan oleh Allah.

everything changed after he proposed. we started to get to know each other. we talked about everything, especially about family and our career! 

31st of August 2014, he went to kelantan to meet my parents. and surprisingly, my parents like him so much. alhamdulillah! 16th of September 2014, i went to sitiawan to meet his parents and family. his family accept me with pleasure. again, alhamdulillah! 5th of October 2014, not to mention it was the day of Hari Raya Aidiladha, he and his family went to kelantan to meet my family, but this time the things getting more serious because our parents finally met each other. we had our lunch together dengan lauk-pauk berasaskan daging korban, semua nampak berselera dan yang paling penting kedua-dua keluarga saling menerima antara satu sama lain. selesai makan tengahari, bakal mak mertua sarungkan cincin ke jari manis aku. tanpa pelamin, tanpa baju yang vogue, tanpa mekap langsung, dan tanpa kenduri yang semeriahnya...witnessed by only our family members, aku selamat menjadi tunangan orang. alhamdulillah! bila cuti Hari Raya Aldiladha dah habis, aku kembali ke pejabat dengan status tunangan orang. tetapi, seperti yang diajar oleh Rasulullah s.a.w., pertunangan adalah seeloknya dirahsiakan. hanya 3 kawan baik aku sahaja yang tahu tentang pertunanganku. alhamdulillah, they can be trusted.

22th of November 2014, aku diijabkabulkan dalam suasana yang sangat meriah dan dihadiri oleh semua kaum keluarga terdekat. my best friend, rosma datang daripada KL untuk majlis ni. tepat pukul 11.30 pagi, dengan hanya sekali lafaz, aku selamat bergelar isteri kepada Shahrul Anuar bin Zulkifli. alhamdulillah!

23th of November 2014, majlis kenduri perkahwinan berlangsung dalam keadaan yang sangat meriah dengan dihadiri oleh seluruh ahli keluarga dan kawan-kawan. keluarga yang datang daripada perak dapat diraikan dengan cukup sempurna. my best friend, yatie datang daripada KL, wawa datang daripada penang, dan kak wahida datang daripada perak untuk majlis ni. not to mention my buddy ana, arfah and zura yang singgah ke majlis ni sebelum bertolak untuk kembali bekerja pada esoknya. aku semestinya tak masuk kerja lagi sebab dapat cuti kahwin 4 hari daripada 24 – 27 november. alhamdulillah!

29th of November 2014, majlis resepsi di sitiawan. majlis yang cukup santai, dihadiri oleh seluruh kaum keluarga di perak dan rakan sekerja yang tak dapat datang masa majlis di kelantan minggu lepas. keluarga aku daripada kelantan diraikan dengan cukup sempurna. terima kasih yang tidak terhingga kepada seluruh ahli keluarga mertua. alhamdulillah!

majlis akad nikah, majlis kenduri perkahwinan dan majlis resepsi aku berlangsung tanpa perlu cukur kening, tanpa memakai bulu mata palsu, tanpa memasang sanggul bonggol unta, tanpa menyarungkan baju yang ketat, tanpa perlu tudung yang singkat hingga mendedahkan dada, dan yang paling penting tanpa perlu meninggalkan solat semata-mata tak nak tanggalkan mekap. alhamdulillah! 

and now, it’s been 75 days since our solemnization. kami suami isteri masih lagi dalam sesi berkenalan antara satu sama lain. semoga rumahtangga yang dibina ini sentiasa mendapat rahmat Ilahi dan semoga ikatan perkahwinan ini kekal hingga ke syurga Firdausi.

No comments:

Post a Comment